Đại học Cal State Fullerton tại tiểu bang California hiện đang chuẩn bị cho 3 chương trình giảng dạy gồm chương trình bằng cử nhân Việt Ngữ, chương trình sư phạm giảng dạy Việt Ngữ và chương trình song ngữ Việt - Anh.
Bà
Natalie Trần (trái) là đồng chủ tịch Hội đồng Cố vấn Giáo dục Mỹ - Việt của Đại
học Cal State Fullerton.
Bà
Natalie Trần, giảng viên tại trường này, cho VOA Việt Ngữ biết rằng bà cảm thấy
có trách nhiệm tham gia và đóng góp cho chương trình này vì bà là người Mỹ gốc
Việt.
Bà nói: “Cộng đồng người Việt Nam
sống tại hải ngoại đã được 38 năm. Chương trình này giống như một ước mơ, và
một hoài bão của nhiều người trong cộng đồng Việt Nam tại hải ngoại. Cộng đồng Việt Nam ở quận Cam
có một số lớp Việt Ngữ đang dạy trong các trường công lập nhưng mà đa số các
thày cô dạy các lớp này có chứng chỉ dạy các môn khác như toán, lý hay hóa.
Hiện giờ chưa có chương trình nào đào tạo cho giáo viên có kinh nghiệm và kiến
thức để dạy các chương trình Việt Ngữ. Thì đây sẽ là chương trình đầu tiên”.
Đây
được coi là chương trình đào tạo cử nhân Việt Ngữ đầu tiên và duy nhất ở Mỹ
hiện nay và sẽ chính thức nhận học viên vào năm 2014.
Bộ Giáo dục Mỹ đã hỗ trợ một khoản ngân quỹ để Đại học Cal State Fullerton thực hiện các chương trình vừa kể.
Dân biểu Ed Royce, một nhà lập pháp quan tâm tới tình hình Việt Nam và là một cựu sinh viên của Đại học Cal State Fullerton, được cho là người đã có công giúp trường này giành được khoản ngân quỹ thực hiện chương trình đầu tiên là hơn 200 nghìn đôla.
Với số lượng người Việt tại Mỹ tập trung nhiều nhất ởCalifornia , hiện có nhu cầu lớn học tập Việt
Ngữ tại bang này.
Bộ Giáo dục Mỹ đã hỗ trợ một khoản ngân quỹ để Đại học Cal State Fullerton thực hiện các chương trình vừa kể.
Dân biểu Ed Royce, một nhà lập pháp quan tâm tới tình hình Việt Nam và là một cựu sinh viên của Đại học Cal State Fullerton, được cho là người đã có công giúp trường này giành được khoản ngân quỹ thực hiện chương trình đầu tiên là hơn 200 nghìn đôla.
Với số lượng người Việt tại Mỹ tập trung nhiều nhất ở
Bà nói: “Vấn đề ngôn ngữ rất là quan trọng và cần thiết. Khi mà các em có được hai ngôn ngữ thì các em có rất nhiều lợi ích cho cộng đồng của chúng ta cũng như cho cộng đồng Mỹ. Thứ nhất là vấn đề tìm việc làm có thể dễ dàng hơn.Thứ nhì là tiểu bang California cần một lực lượng lao động không những có kiến thức văn hóa mà còn biết cả ngôn ngữ về Việt Nam để sử dụng hàng ngày đồng thời tăng cường khả năng đóng góp cho cộng đồng”.
Các
thành viên của hội đồng này bao gồm nhiều thành phần trong cộng đồng người
Việt, trong đó đa phần là những người làm việc trong ngành giáo dục.
Bà Natalie cho biết các thành viên của hội đồng đã có những đóng góp nhằm hình thành chương trình giảng dạy cử nhân Việt Ngữ.
Nữ giáo sư này cho hay, cộng đồng người Việt nói chung phản ứng tích cực trước tin sẽ có chương trình đào tạo cử nhân Việt Ngữ.
Bà Natalie cho biết các thành viên của hội đồng đã có những đóng góp nhằm hình thành chương trình giảng dạy cử nhân Việt Ngữ.
Nữ giáo sư này cho hay, cộng đồng người Việt nói chung phản ứng tích cực trước tin sẽ có chương trình đào tạo cử nhân Việt Ngữ.
Ngoài ngôn ngữ, theo bà Natalia, các sinh viên cũng sẽ được giảng dạy về cả văn hóa và lịch sử Việt
Country's
first Vietnamese degree offered at CSUF, 2014
Assistant
professor of secondary education Natalie Tran sits in her Cal State Fullerton
office with a book she's evaluating as a potential resource for teacher
candidates who receive training in the new Vietnamese Teaching Credential
program and Bilingual Authorization being developed at Cal State Fullerton.
Cal
State Fullerton is establishing a new Vietnamese degree program to better
prepare students to engage the Vietnamese community on an educational, cultural
and business basis locally and internationally.
The
program, which will be the only one in the United States , is to launch in fall
2014. Officials are planning for the program to include a B.A. degree, a
credential "pathway'' and "bilingual teaching authorization."
Vietnamese language classes are already offered
Although
it has more than a year to go, the project is moving swiftly, said Mitch Avila,
CSUF associate dean of the College
of Humanities and Social
Sciences. Avila
is working with the chair of the Modern Languages Program, Reyes Fidalgo, in
developing the B.A. degree program.
Natalie
Tran, CSUF assistant professor of Secondary Education and co-chair of CSUF's
Vietnamese American Education Advisory Council [VAEAC] that's involved in the
planning, said the idea was first presented to her on 2009 plane ride by Angela
Della Volpe, CSUF dean of the College
of Humanities and Social
Science and principal investigator for a grant that helped start the project.
``It
was a long plane ride and we had a lot of time to talk about why we or anyone
didn't have this kind of a program, what it could look like and what we could
do with it," said Tran.
The
VAEAC is comprised of CSUF educators and former and current students;
Vietnamese business owners, parents, local school board members, secondary
teachers and high school students.
"Our
graduates will be doing business internationally . . . they will be better in
conducting business in Southeast Asia as a result of this program. It is
important to find ways to penetrate markets overseas. We're always looking to
expand business progress," said Royce.
Royce
also said that the West Coast's proximity to the Pacific Rim necessitates California 's education
system having a "leg-up" in international business and communication.
Royce sees the Vietnamese program being taken in conjunction with a business
program. Royce said that CSUF is world class in business education and that it
makes sense it would start this program.
So
far, the development of the program has three parts: a B.A. degree program
covering culture, language and history with a major, a minor and an
international business concentration; the creation of a Vietnamese teaching
credential pathway for secondary education and a bilingual authorization for
K-12 education.
The
credential pathway is for secondary teachers (grades 7-12) desiring to teach
Vietnamese language classes; while the bilingual authorization allows teachers
to provide instruction in Vietnamese in various content subjects in grades
K-12.
"Currently,
teachers who receive the credential to teach Vietnamese typically hold a
teaching credential in another subject. They can take an exam to demonstrate
language proficiency in Vietnamese, then they would be granted a credential to
teach Vietnamese. However, these teachers may not have gone through the
adequate training to be an effective Vietnamese language teacher," said Tran.
The
program is designed for those who already speak Vietnamese and want to broaden
their knowledge and learn more about Vietnamese heritage as well as those who
want to initially learn the language, said Tran.
For
both the authorization and credential, students must take prerequisite
credential coursework. After that, students must demonstrate language
proficiency in an exam.
The
bilingual authorization will require two courses and some hours of observation
of heritage language classrooms. For the credential, two semesters of
coursework are required.
Officials
said the goal is to graduate 100 students per year spread over the three
options with some Vietnamese-related program including the minor, B.A.,
credential pathway and bilingual authorization.
"There
is an entire community of people that have been under-served in this way, that
have not had their needs met by government or professional resources,"
said Avila .
The
VAEAC is reaching out for community for curriculum input, said Jamison Power, Westminster School District trustee and council
member.
Tam
T. Nguyen, council co-chair and Vietnamese American Chamber of Commerce of
Orange County president, said that such a program is essential not only for
business building but for cultural retention.
``There
are more than 10,000 Vietnamese businesses in this area, not to mention
mainstream corporations and emerging economic trade in Vietnam," said
Nguyen, "This has huge implications for our community. I'm a
second-generation family business owner . . . I now have three young children
who I want to learn the language, if not to be used in business then to have it
preserved as a part of our culture."
``There
is a Vietnamese proverb, 'Con tieng Viet, thi con Nguoi Viet,' that says if
there is still the Vietnamese language then you will still have the Vietnamese
people," said Nguyen, "I interpret it as, `As long as the Vietnamese
language exists, the Vietnamese culture will exist.'''
BRITTANY HANSON
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.